کندوی خانگی فیلیپس برای تهیه عسل در مناطق شهری

, , ارسال دیدگاه

عسل دوست دارید؟ پس این مطلب را دنبال کنید. نوابغ شرکت هلندی فیلیپس، راهی برای شهرنشینان محیا کردند که یک کندوی عسل فعال را در آپارتمانشان نگهداری کنند. حالا -با تشکر از کندوی شیک و مدرن فیلیپس- هر کسی می‌تواند روی پنجرهٔ خانه خود زنبور داری کند و عسل محصول خود را برداشت کند. یکی از اهداف پروژهٔ کندوی عسل شهری، حل مشکل کم شدن جمعیت زنبور عسل به دلیل استفاده از ضد آفات (و یا دلایل دیگر) است.

کندوی خانگی فیلیپس برای تهیه عسل در مناطق شهری

کندوی عسل شهری شامل دو بخش است. بخش سفید جلویی که یک گلدان و یک سوراخ کوچک به عنوان ورودی برای زنبور‌ها دارد و بیرون پنجره قرار می‌گیرد، و یک محفظه شیشه‌ای قهوه‌ای رنگ که در داخل خانه خواهد بود. به این ترتیب شما قادر به تماشای زنبور‌های در حال کار هستید. درون این محفظه -مثل کندوهای مصنوعی موجود- لایه‌هایی با بافت شانه عسل وجود دارد تا زنبور‌ها، خانه‌های مومی خود را در آن بسازند. شیشهٔ این محفظه نور را فیل‌تر می‌کند و طیف نارنجی را عبور می‌دهد که زنبور‌ها از آن برای بینایی و مسیر یابی استفاده می‌کنند. سوراخ زیر این محفظه برای ورود دود است که زنبور‌ها را آرام می‌کند و به مصرف کننده اجازه باز کردن محفظه را می‌دهد. شهر از گرده افشانی زنبور‌ها سود می‌برد و مصرف کنندگان از عسل طبیعی و تماشای این موجودات شگفت انگیز.

کندوی خانگی فیلیپس برای تهیه عسل در مناطق شهری

البته به این طرح انتقادات زیادی هم وارد شده است. چه از لحاظ طراحی و چه از نظر کارایی. برای مثال زنبورداران حرفه‌ای پروسهٔ مورد نظر در این طرح را دارای اشکال دانسته‌اند. ولی به هر حال طرح‌هایی از این دست با ارزش هستند چرا که قدمی رو به جلو برای حل مسائل مورد نظر محسوب می‌شوند و توجه دیگران را هم به این موضوعات جلب می‌کنند.

کندوی خانگی فیلیپس برای تهیه عسل در مناطق شهری کندوی خانگی فیلیپس برای تهیه عسل در مناطق شهری

 

ارسال دیدگاه

(*) لازم، ایمیل شما منتشر نخواهد شد